Szanowni Państwo, Drodzy Czytelnicy!
Dla Coca-Cola HBC Polska społeczna odpowiedzialność biznesu to nie „moda” czy „filantropia”. To praktyczny wyraz naszych wartości, na których budujemy zrównoważoną strategię rozwoju naszej działalności na dziesiątki następnych lat. To również odpowiedź na już zachodzące zmiany i wyzwania przyszłości. Dlatego motto naszego raportu CSR za rok 2013 brzmi: „Zrównoważone wartości. Zrównoważona przyszłość”.
Jako producent napojów dokładamy wszelkich starań, by minimalizować nasz wpływ na rosnące zużycie wody. Z przyjemnością możemy poinformować, że w latach 2001-2013 zmniejszyliśmy średnie zużycie wody w naszych zakładach produkcyjnych z 3,24 do 2,25 litra na litr gotowego produktu. Jest to efekt konsekwentnych, systematycznych i wieloletnich inwestycji w unowocześnianie naszych linii produkcyjnych oraz wdrażania wielu innowacyjnych rozwiązań – bardzo często proponowanych przez samych pracowników naszej firmy, z czego jesteśmy szczególnie dumni.
Zasoby wodne w Polsce są stosunkowo małe; na tle Europy – biorąc pod uwagę 27 państw – znajdujemy się na 22 miejscu pod względem ilości wody na jednego mieszkańca. Coca-Cola HBC Polska czuje się współodpowiedzialna za ochronę zasobów wodnych w Polsce, dlatego wspieramy ich ochronę. Przykładowo, od 2005 r. współfinansujemy zarządzany przez Fundację Partnerstwa program Fundusz Kropli Beskidu, w ramach którego przy zaangażowaniu m.in. przedszkoli, szkół, organizacji pozarządowych i społeczności lokalnych do końca 2013 r. zrealizowano aż 90 projektów, z dofinansowaniem na łączną kwotę ponad 1,2 mln złotych. Co bardzo ważne, w ramach tego programu odbyło się ponad 250 konsultacji, warsztatów i szkoleń.
Kolejnym istotnym trendem, który bierzemy pod uwagę jest wzrost liczby osób z nadwagą i otyłością – zarówno globalnie, jak i lokalnie. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) liczba osób otyłych na świecie podwoiła się od 1980 r. Z kolei zgodnie z raportem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) z 2012 r. na otyłość cierpi około 12,5% dorosłych Polaków. WHO podaje dwie główne przyczyny tego wzrostowego trendu: rosnące spożycie wysokokalorycznego pożywienia oraz istotne zmniejszenie aktywności fizycznej; obie wynikają ze zmian w standardzie i stylu życia ludzi w obecnych czasach. Jako producent napojów, w tym również kalorycznych, wspieramy działania mające zmienić ten trend: wprowadzamy do naszej oferty produkty o niskiej lub zerowej liczbie kalorii; odpowiednio znakujemy nasze produkty zgodnie z wytycznymi dotyczącymi dziennego zalecanego spożycia (GDA); nie prowadzimy działań marketingowych kierowanych do dzieci poniżej 12 lat i nie sprzedajemy naszych produktów w szkołach podstawowych. Promujemy także aktywny styl życia wśród naszych konsumentów, szczególnie wśród młodzieży. Tu przykładem może być największy młodzieżowy turniej piłkarski Coca-Cola Cup, którego 15 już edycję zorganizowaliśmy w 2013 r., a w którym do tej pory wzięło udział ponad 640 tys. młodych zawodników).
Zrównoważoną przyszłość tworzymy wspólnie z pracownikami, konsumentami oraz partnerami biznesowymi i społecznymi – dzieląc z nimi takie wartości, jak chociażby wiarygodność, uczciwość, doskonałość i pasja w działaniu na rzecz wspólnego sukcesu.
W tym raporcie – siódmym już raporcie CSR Coca-Cola HBC Polska – znajdą Państwo wiele opisów praktycznego zastosowania tych wartości. Mam nadzieję, że pozwoli to Państwu lepiej zrozumieć nasze podejście do kwestii CSR, czyli biznesu odpowiedzialnego społecznie. To jest styl pracy, który w pełni popierają i stosują na co dzień wszyscy menedżerowie i pracownicy Coca-Cola HBC Polska.
Życząc ciekawej lektury,
Dyrektor Generalny
Nikos Kalaitzidakis
Wyzwania i zagrożenia:
Kluczowe wyzwania i zagrożenia, a tym samym wynikające z nich szanse i ryzyka, nie ulegają istotny zmianom z okresu na okres. Wiążą się one z długoterminowymi, globalnymi trendami społecznymi i środowiskowymi. Trendami, które są największymi wyzwaniami, przed jakim stoi współczesny świat, który musi zacząć rozwijać się w sposób bardziej zrównoważony. Musi zacząć oszczędzać zasoby, musi troszczyć się nie tylko o kształt dnia dzisiejszego, ale również o kształt jutra.
Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o., będąc producentem napojów bezalkoholowych w Polsce oraz jednocześnie częścią globalnego systemu Coca-Cola uwzględnia w swojej zrównoważonej działalności biznesowej następujące wyzwania:
11% globalnej populacji (blisko 800 mln osób) nie ma dostępu do zdatnej do picia wody. Sytuacja ta będzie się pogarszać, ponieważ zapotrzebowanie na żywność wzrośnie do 2050r. o 70%, a to właśnie rolnictwo i produkcja żywności ma największy wpływ na ilość zużywanej obecnie wody na świecie (70% - rolnictwo i przemysł żywnościowy, 20% - przemysł, 10% - gospodarstwa domowe).
Zasoby wodne w Polsce są stosunkowo małe i porównywalne do zasobów w Egipcie. Na tle Europy pod względem ilości wody na jednego mieszkańca, biorąc pod uwagę 27 państw, znajdujemy się na 22 miejscu. Na osobę przypada w naszym kraju 1580 m3 wody na rok. Jest to wskaźnik 3 razy mniejszy od średniej europejskiej i 4,5 razy mniejszy od przeciętnej dla świata.
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) liczba osób z otyłością na świecie podwoiła się od roku 1980. WHO informuje, że w 2008 roku na świecie było 500 mln osób otyłych, a 1,4 mld osób miało nadwagę. Prognozy na 2015 rok przewidują wzrost liczby osób z otyłością do około 700 mln, a liczby osób z nadwagą do 2,3 mld. Zgodnie z raportem OECD z 2012r. (http://www.oecd.org/ ) około 12,5% dorosłych Polaków cierpi na otyłość, gdzie średnia dla objętych raportem krajów wynosi 17,2%. W ogólnopolskim badaniu (OLAF) przeprowadzonym na dzieciach i młodzieży w wieku 6,5-18,5 lat, w okresie 2007-2009r. ustalono, że 14,2% chłopców oraz 11,8% dziewczynek miało nadwagę oraz 4,4% chłopców oraz 2,7% dziewczynek było otyłych (http://olaf.czd.pl/). WHO podaje dwie główne przyczyny takiego wzrostowego trendu: rosnące spożycie wysokokalorycznego pożywienia oraz istotne zmniejszenie aktywności fizycznej. Obie przyczyny wynikają ze zmian w standardzie i stylu życia ludzi w 21 wieku.
W Polsce rocznie produkuje się 220tys. ton PET z czego około 60tys. ton trafia do recyklingu
Na podstawie danych z GUS w 2013 r. popyt krajowy zmniejszył się realnie o 0,2 proc. przy mniejszym niż w roku ubiegłym wzroście PKB o 1,6 proc. (wzrost PKB o 1,9 proc w 2012r.)
Źródeł szans można poszukiwać w:
Stopniowym wzroście świadomości oraz zainteresowania społecznego ekologią, a w szczególności tematami oszczędzania wody i recyklingu
Stopniowym wzroście świadomości oraz zainteresowania społecznego aktywnym i zdrowym stylem życia
Zwiększającej się aktywność społeczeństwa obywatelskiego
Postępie technologicznym w zakresie rozwiązań ekologicznych
Postępie technologicznym, pozwalającym na oszczędzanie wodyI
Innowacjach w zakresie zastosowania substancji pozwalających na obniżanie kaloryczności produktów spożywczych
Coca-Cola HBC Polska sp. z o.o.
Coca-Cola HBC Polska konsekwentnie rozszerza portfolio swoich produktów oferując konsumentom pełen wachlarz napojów bezalkoholowych, wśród których każdy może odnaleźć produkt, najlepiej odpowiadający jego gustowi i stylowi życia. Stałe poszerzenie oferty, przy jednoczesnym skoncentrowaniu się na jakości oraz zaspokajaniu potrzeb konsumentów, jest odzwierciedleniem strategii „Fit for the Future – Dobra forma na przyszłość”.
W 2013 roku ofertę firmy tworzyło kilkanaście doskonale rozpoznawalnych i lubianych marek, oferowanych w ponad 150 wariantach opakowań. Obok marek globalnych, posiadamy też marki całkowicie lokalne (np. woda mineralna Kropla Beskidu).
W ofercie klienci znajdą następujące kategorie i marki produktów:
Oferta Coca-Cola HBC Polska jest bogata i różnorodna. Wprowadzając na rynek nowości produktowe przede wszystkim odpowiadamy na potrzeby i zmiany zachodzące w stylu życia naszych konsumentów. Stale poszerzamy ofertę w zakresie napojów niskokalorycznych oraz o zerowej zawartości cukru. Dbamy również o atrakcyjność smakową i szeroki wybór produktów, tak aby konsument mógł sięgnąć po napój, który uzna za najlepiej spełniający jego aktualną potrzebę niezależnie czy jest nią np. udział w maratonie biegowym czy po prostu orzeźwienie.
W październiku 2013 roku na krajowym rynku pojawiła się limitowana wersja, nowej NESTEA Zimowa Śliwka. Ekstrakt z czarnej herbaty z dodatkiem soku śliwkowego i miodu sprawia, że nowa Nestea jednoznacznie kojarzy się z zimowymi mroźnymi wieczorami. Nestea Zimowa Śliwka produkowana jest bez dodatku środków konserwujących i barwników. Doskonale smakuje zarówno w wersji schłodzonej oraz po podgrzaniu, dzięki czemu jest ciekawą alternatywą dla osób, które szukają w rozgrzewających napojach ulubionego smaku. Nowa NESTEA Zimowa Śliwka dostępna jest w butelce 0,5l oraz dużym 1,5l opakowaniu
Więcej informacji na temat aktualnej oferty i szczegółów dotyczących poszczególnych produktów firmy można znaleźć na: http://www.coca-colahellenic.pl/Productsandbrands/
Coca-Cola HBC Polska prowadzi działalność w Polsce w ścisłej współpracy z firmą Coca-Cola Poland Services, polskim oddziałem amerykańskiej spółki The Coca-Cola Company.
Firma Coca-Cola HBC Polska odpowiada za infrastrukturę, produkcję, dystrybucję, sprzedaż napojów, działania marketingowe w punktach sprzedaży, obsługę klientów i konsumentów oraz promocje konsumenckie, PR korporacyjny i CSR. Podstawową działalność prowadzimy we własnych zakładach produkcyjnych w Radzyminie (gmina Radzymin), Staniątkach (gmina Niepołomice) i Tyliczu (gmina Krynica). Oprócz trzech zakładów produkcyjnych Coca-Cola HBC Polska ma na terenie Polski sieć własnych lub dzierżawionych magazynów w Błoniu, Bydgoszczy, Gdyni, Kaliszu, Katowicach, Kielcach, Koszalinie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Ostrołęce, Poznaniu, Radomiu, Rzeszowie, Szczecinie, Środzie Śląskiej i Warszawie.
Coca-Cola Poland Services reprezentuje właściciela marek. Do głównych zadań tej spółki należy reklama, kontakty z mediami, wprowadzanie nowych produktów na rynek, marketing i działania public relations (korporacyjne i na rzecz poszczególnych marek). Obie firmy łączy bliskie partnerstwo. Ten sam system współpracy obowiązuje i przynosi sukcesy Coca-Coli w ponad 200 krajach.
Główna siedziba Coca-Cola HBC Polska zlokalizowana jest na w warszawskiej dzielnicy Białołęka. Produkcja prowadzona jest natomiast w trzech zakładach :
Oprócz zakładów produkcyjnych, spółka posiada na terenie całej Polski sieć własnych lub dzierżawionych magazynów w Błoniu, Bydgoszczy, Gdyni, Kaliszu, Katowicach, Kielcach, Koszalinie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Ostrołęce, Poznaniu, Radomiu, Rzeszowie, Szczecinie, Środzie Śląskiej, Warszawie.
Coca-Cola HBC Polska koncentruje się na dostarczaniu napojów na rynek polski. Spółka wchodzi w skład grupy Coca-Cola Hellenic. Coca-Cola HBC Polska z punktu widzenia Coca-Cola Hellenic wpisuje się, obok Litwy, Łotwy, Estonii, Czech, Słowacji, Słowenii, Chorwacji i Węgier, w grupę zakładów dostarczających napoje na rynki krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Polska stanowi zdecydowanie największy rynek w grupie - 44% wolumenu sprzedaży wypracowanego przez wszystkie wymienione kraje.
Coca-Cola Hellenic Polska jest częścią grupy Coca-Cola Hellenic, jednego z największych na świecie i największego w Europie rozlewcy napojów The Coca-Cola Company. Coca-Cola Hellenic działa w 28 krajach, obecna jest na 3 kontynentach, posiada 68 zakładów produkcyjnych, 312 linii produkcyjnych, 324 magazyny i entra dystrybucyjne. Zatrudnia 38 000 pracowników i obsługuje ponad 585mln konsumentów.
Coca-Cola Hellenic jest zarejestrowana w Szwajcarii i notowana jest na London Stock Exchange. Poza tym obecna jest również na giełdach w Atenach i w Nowym Jorku.
Coca-Cola HBC Polska koncentruje się na dostarczaniu napojów na rynek polski. Niemniej spółka jest polskim oddziałem spółki Coca-Cola Hellenic Bottling Company S. A. z siedzibą w Szwajcarii, powszechnie określanej, jako Coca-Cola Hellenic. Coca-Cola HBC Polska z punktu widzenia Coca-Cola Hellenic wpisuje się, obok Litwy, Łotwy, Estonii, Czech, Słowacji, Słowenii, Chorwacji i Węgier, w grupę zakładów dostarczających napoje na rynki krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Polska stanowi zdecydowanie największy rynek w grupie - 44% wolumenu sprzedaży wypracowanego przez wszystkie wymienione kraje.
W 2013 roku Coca-Cola HBC Polska sprzedała łącznie 946 mln litrów napojów. Szacujemy, że osiągnęliśmy 21,4 % wartości sprzedaży w rynku napojów bezalkoholowych w Polsce (źródło: Nielsen).
Spółka na koniec 2013 roku:
Brak istotnych zmian.
Więcej na www.coca-colahellenic.pl.
01.01.2013 – 31.12.2013
Raport za rok 2013 jest siódmym, kolejnym raportem społecznej odpowiedzialności Coca-Cola HBC Polska. Ostatni został opublikowany w 2013 roku i obejmował rok 2012.
Roczny
Grzegorz Moskal
Kierownik ds. Zrównoważonego Rozwoju i Komunikacji
Coca-Cola HBC Polska
03-236 Warszawa
ul. Annopol 20
email: grzegorz.moskal@cchellenic.com
Zawartość merytoryczna raportu została zdefiniowana przez grupę menedżerów Coca-Cola HBC Polska, których praca koordynowana była przez Kierownika ds. Zrównoważonego Rozwoju i Komnikacji. Treść raportu powstałą przy bezpośrednim zaangażowaniu pracowników odpowiedzialnych za poszczególne obszary biznesowe. Definiując zawartość raportu, zadbano, aby wpisywała się ona w fundamentalny dla systemu Coca-Cola wymiar społeczny działalności biznesowej. Nad tym by zawartość raportu odpowiadała zarówno na oczekiwania rynków lokalnych, jak i globalne wyzwania, czuwał z jednej strony zatrudniony w Polsce Kierownik ds. Zrównoważonego Rozwoju i Komunikacji, z drugiej Komisja ds. CSR przy Grupie Coca-Cola Hellenic.
Opisujemy działalność firmy Coca-Cola HBC Polska sp. z o.o. oraz w uzasadnionych merytorycznie przypadkach firmy matki – Grupy Coca-Cola Hellenic (jeśli Grupa działała w Polsce lub bezpośrednio wpływała na aktywność oddziału polskiego) oraz firmy Coca-Cola Poland Services (jeśli realizowane działania są wspólne dla obu spółek działających w ramach systemu Coca-Cola w Polsce).
Ze względu na tajemnicę handlową nie ujawniamy wszystkich danych biznesowych na poziomie kraju.
Pewien wpływ na porównywalność wybranych wskaźników może mieć zainicjowany kilka lat temu outsourcing części usług logistycznych.
W raporcie wykorzystuje się powszechnie stosowane metody kalkulacji. W przypadku niektórych wskaźników stosuje się miary w przeliczeniu na jednostkę produktu, bez prezentacji wartości bezwzględnych. Ułatwia to porównanie pomiędzy poszczególnymi okresami raportowymi i zestawianie prezentowanych danych z wynikami innych producentów napojów. Takie podejście znacząco wpływa na czytelność raportu, jednocześnie pozwala na ochronę informacji wrażliwych, stanowiących tajemnicę handlową przedsiębiorstwa.
Nie wprowadzano korekt informacji.
Brak istotnych zmian w stosunku do poprzedniego raportu.
Wszystkie informacje wymagane dla raportu GRI znajdują się na http://raportcsr-cchellenic.pl w zakładce Raport GRI.
Raport nie został poddany niezależnej weryfikacji przez audytora uprawnionego do badania sprawozdań finansowych (biegły rewident). Nad rzetelnością procesu jego opracowania czuwał jednak zewnętrzny ekspert CSR.
Dodatkowo, należy podkreślić że rzetelność i jakość systemu zarządzania CSR w Polsce jest przedmiotem niezależnych kontroli, z których ostatnia została przeprowadzona z wynikiem pozytywnym w roku 2013 przez niezależną austryjacką spółkę denkstatt GmbH.
Prezentowane w raporcie dane stanowią element regionalnego i globalnego systemu raportowania wyników społecznych i środowiskowych Coca-Cola, których rzetelność podlega również kontroli wewnętrznej
Równocześnie znacząca część zaprezentowanych w raporcie wyników, obrazujących działalność Coca-Cola HBC Polska, podlegającą cyklicznym audytom zewnętrznym (ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001, FFSC 22000). Zasadnicze obszary działalności są również objęte regularnymi audytami wewnętrznymi.
Wytyczanie strategii, nadzór nad działalnością firmy oraz jej wynikami, także w zakresie wdrożenia fundamentalnych zasad zrównoważonego rozwoju ma miejsce na poziomie Grupy Coca-Cola Hellenic. Bieżące zarządzanie społeczną odpowiedzialnością spoczywa w rękach Kierownik ds. Zrównoważonego Rozwoju i Komunikacji, który bezpośrednio współpracuje ze swoimi odpowiednikami w innych krajach oraz menedżerami w Polsce, odpowiedzialnymi za poszczególne obszary biznesowe. Taki system zarządzania i nadzoru wpisuje się w filozofię „myśl globalnie, działaj lokalnie”. Wytyczne te dotyczące trendów o charakterze globalnym (np. zmiany klimatyczne, ograniczenia zasobów wodnych, złe nawyki żywieniowe i otyłość, itd.) tworzone są na poziomie ponadnarodowym. Podejście takie pozwala zapewnić systemowi Coca-Cola te same, najwyższe standardy, niezależnie od kraju i zakładu produkcyjnego. Daje szanse na identyfikowanie i przenoszenie najlepszych rozwiązań i praktyk z kraju do kraju. Monitorowanie analogicznych wskaźników pozwala wyłaniać liderów, którzy stają się wzorem dla innych. Często wręcz wartości wskaźników (np. środowiskowych) uzyskiwane przez liderów, są podstawą wyznaczenia wartości celów dla innych zakładów. Polskie zakłada mogą pochwalić się tym, że kilkakrotnie znalazły się w grupie najlepszych („best in class”) i tym samym stawały się wzorem do naśladowania przez innych.
Za bezpośrednie zarządzanie w ramach bardzo szeroko określonych priorytetowych obszarów społecznej odpowiedzialności Coca-Cola odpowiada Kierownik ds. Zrównoważonego Rozwoju i Komunikacji. Obszary priorytetowe tworzą jedynie szerokie, globalne ramy, ale tylko lokalne podejście może zapewnić skuteczność działań i odpowiedzieć na konkretne problemy w każdym z krajów. Problemy często bardzo lokalne, które mogą być dostrzeżone wyłącznie na poziomie konkretnej społeczności. Niemniej dzięki globalnemu nadzorowi właścicieli nad kluczowymi obszarami, w tym cyklicznemu monitoringowi wyników społecznych i środowiskowych, aspektom tym nadaje się bardzo wysoki priorytet w całej grupie Coca-Cola Hellenic. O tym jak poważnie traktowana jest społeczna odpowiedzialność biznesu przez właściciela Coca-Cola HBC Polska, najlepiej świadczy fakt, umiejscowienia Komitetu ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w strukturach zarządczych na poziomie Rady Dyrektorów Coca-Cola Hellenic obok Komitetu ds. Audytu, Komitetu ds. Wynagrodzeń, Komitetu ds. Nominacji. Dodatkowo funkcjonuje też Komitetu ds. Upubliczniania Informacji.
W skład Komitetu ds. Społecznej Odpowiedzialności wchodzi trzech dyrektorów wykonawczych: Sir Michael Llewellyn Smith (przewodniczący), George A. David, John Hunter. Komitet odpowiedzialny jest za integrowanie koncepcji zrównoważonego rozwoju ze strategią rozwoju Coca-Cola HBC. Prezes Zarządu, Dyrektor ds. Public Affairs i Komunikacji oraz Dyrektor Operacyjny ds. Zrównoważonego Rozwoju z reguły uczestniczą w posiedzeniach Komitetu ds. Społecznej Odpowiedzialności. Rolą Komitetu ds. Społecznej Odpowiedzialności jest:
nadzorowanie rozwoju polityki zrównoważonego rozwoju, monitorowanie realizacji strategii i jej cele oraz nadzór nad procedurami, zapewaniającymi realizację celów społecznych i środowiskowych Coca-Cola HBC
stworzenie i nadzorowanie funkcjonowania rady odpowiedzialnej za rozwój i wdrażanie polityk i strategii w celu osiągnięcia Coca-Cola HBC jej celów społecznych i środowiskowych oraz zapewniania możliwości ich realizacji w całej grupie
nadzorowanie rozwoju i nadzoru nad procedurami i systemami zapewniającymi osiągnięcie celów społecznych i środowiskowych
zapewnianie i nadzorowanie właściwej komunikacji z interesariuszami w zakresie społecznej odpowiedzialności, polityk i celów z nią związanych, zgodności z międzynarodowymi standardami
przegląd polityk komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej Coca-Cola HBC w odniesieniu do programów odpowiedzialności społecznej.
Spółka Coca-Cola HBC Polska jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością i jako taka nie posiada organu nadzorczego w postaci rady nadzorczej i całość odpowiedzialności za zarządzanie spółką, spoczywa na zarządzie.
Spółka Coca-Cola HBC Polska jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością i jako taka nie posiada organu nadzorczego w postaci rady nadzorczej.
Spółka Coca-Cola HBC Polska posiada jednego udziałowca. Proces nadzoru i monitorowania wyników, w tym tych społecznych i środowiskowych, jest usystematyzowany i sformalizowany. Określone dane są cyklicznie przekazywane właścicielowi, i które są przedmiotem oceny i podstawą wyznaczania nowych celów.
Jeżeli chodzi o pracowników, mechanizmy komunikacji określa m.in. Kodeks Etyki w Biznesie (d. Kodeks Postępowania w Interesach), który określa standardy zachowań. Ten sam dokument zapewnia każdemu pracownikowi również możliwość bezpośredniego kontaktu z kluczowymi osobami w Coca-Cola HBC Polska oraz Coca-Cola Hellenic. W dokumencie znajdują się bezpośrednie telefony do Dyrektora ds. Finansów, Radcy Prawnego, Dyrektora ds. Audytu Wewnętrznego, Dyrektora ds. Zasobów Ludzkich oraz Przewodniczącego Komisji Audytu Wewnętrznego w Coca-Cola Hellenic oraz do ich odpowiedników w Polsce. Sam Kodeks Etyki w Biznesie jest jawny i dostępny w polskiej wersji językowej na: http://www.coca-colahellenic.pl/Download.aspx?ResourceId=65199.
Opnie pracowników są cyklicznie monitorowane w Ankietach Zaangażowania Pracowników. W spółce działają związki zawodowe z którymi prowadzony jest cykliczny dialog.
Strategia zrównoważonego rozwoju jest obecna we wszystkich celach biznesowych Coca-Cola HBC Polska oraz firmy partnerskiej Coca-Cola Poland Services. Coca-Cola HBC Polska co roku wyznacza mierzalne cele w oparciu o priorytety strategii CSR na każdym z poziomów zarządzania. Na najwyższym poziomie, obowiązują wytyczne firmy matki Coca-Cola Hellenic, na kolejnych poziomach kierujemy się wewnętrzną strategią i wartościami kształtowanymi w polskim oddziale. Cele szczegółowe formułowane są na szczeblu działów firmy. Od realizacji celów CSR podobnie jak od realizacji innych istotnych celów biznesowych, zależy ocena pracy menadżerów, a tym samym i ich wynagrodzenie. Warto zaznaczyć, że w efekcie kaskadowania celów aż do poziomu działów, mechanizm ten dotyczy nie tylko menedżerów najwyższego szczebla, ale również osób na stanowiskach kierowniczych.
Kwestie związane z unikaniem konfliktów interesów opisane są w Kodeksie Etyki w Biznesie (d. Kodeks Postępowania w Interesach). Wskazuje on zarówno sytuacje, które mogą rodzić konflikt, jak i ścieżkę postępowania, jaką w danej sytuacji należy przyjąć, osoby, które trzeba poinformować lub zgody, jakie trzeba uzyskać. Zasady te zregulują sposób postępowania wszystkich pracowników spółki.
Kodeks Etyki w Biznesie jest dostępny w polskiej wersji językowej na: http://www.coca-colahellenic.pl/Download.aspx?ResourceId=65199
Na poziomie ponadnarodowym, najwyższym organem nadzoru jest, funkcjonujący w ramach Rady Dyrektorów, Komitet Operacyjny ds. Społecznej Odpowiedzialności. Członkowie Komitet ds. Społecznej Odpowiedzialności posiadają doświadczenie i kwalifikacje niezbędne do realizacji powierzonych im zadań, a także do wyboru najwłaściwszego składu Komitetu Operacyjnego.
Obiektywizmu decyzjom Komitetu ds. Społecznej Odpowiedzialności dodaje jeszcze fakt, że w jego spotkaniach uczestniczą najczęściej Prezes Zarządu, Dyrektor ds. Public Affaris i Komunikacji oraz Dyrektor Operacyjny ds. Zrównoważonego Rozwoju. Warto też wspomnieć, że nad nominacjami na konkretne stanowiska czuwa, również funkcjonujący w ramach Rady Dyrektorów, Komitet ds. Nominacji. Uczestniczy on w procesie wyboru członków Rady Dyrektorów.
Na poziomie krajowym bezpośrednim nadzorem nad kwestiami społecznymi i środowiskowymi zajmuje się Kierownik ds. Zrównoważonego Rozwoju i Komunikacji. Stworzenie dedykowanego stanowiska i zatrudnienie dedykowanego menadżera o wymaganych kompetencjach, a nie łączenie funkcji nadzoru nad CSR z innymi funkcjami, jest gwarancją zachowania najwyższych standardów.
Misją Coca-Cola HBC Polska jest:
Bezpośrednio z Misją wiążą się nasze wartości:
Wartości organizacji są głęboko osadzone w strategicznych ramach programu „Play to Win 2020”, który ma na celu dostarczanie każdego dnia lepszej wartości jeśli chodzi o zaufanie społeczności, znaczenie dla konsumentów, preferencję wśród klientów i efektywność kosztową
Misja i wyznawane wartości znajdują odzwierciedlenie w konkretnych politykach. Najważniejszym z nich jest Kodeks Etyki w Biznesie (d. Kodeks Postępowania w Interesach), który określa standardy, jakich wymagamy od naszych pracowników. Pozostałe kodeksy i zbiory zasad stosowane w Coca-Cola HBC Polska to:
Najwyższym organem nadzorczym w odniesieniu do kwestii ekonomicznych, społecznych i środowiskowych jest Komitet ds. Społecznej Odpowiedzialności działający w ramach Rady Dyrektorów Coca-Cola HBC Polska.
Regulamin, określający zakres działań i odpowiedzialności tego komitetu jest jawny i dostępny na:
Wyniki ekonomiczne, środowiskowe i społeczne są oceniane co kwartał na najwyższym szczeblu. Dyrektorzy regionalni, czyli również prezes zarządu Coca-Cola HBC Polska, odpowiadają za wdrożenie strategii CSR w swoich obszarach. Za bezpośrednie zarządzanie społeczną odpowiedzialnością Coca-Cola HBC Polska odpowiada Kierownik ds. Zrównoważonego Rozwoju i Komunikacji. Każdy zakład produkcyjny ma także wsparcie koordynatora ds. środowiska, bezpieczeństwa i higieny pracy. Równocześnie Dział Audytu Wewnętrznego regularnie określa ryzyko niewłaściwych zachowań i pokazuje ewentualne zaniedbania.
Wyniki ekonomiczne, społeczne i środowiskowe, a także najważniejsze cele w tym zakresie, są cyklicznie monitorowane lokalnie przez Kierownika ds. Zrównoważonego Rozwoju i Komunikacji oraz przez właściciela, czyli Coca-Cola Hellenic. Szczególną rolę odgrywa tu Komitet ds. Społecznej Odpowiedzialności.
Coca-Cola HBC Polska zachowuje zasadę szczególnej staranności w odniesieniu do technologii i surowców, których wpływ na zdrowie konsumentów lub środowisko naturalne, nie są w pełni zbadane.
Szczególnym wyrazem stosowania tej zasady jest zaktualizowane w marcu 2012 roku „Stanowisko w sprawie organizmów modyfikowanych genetycznie”. Coca-Cola Hellenic, nie używa – w żadnym z 28 krajów , w których prowadzi działalność (w tym również w Polsce gdzie za przestrzeganie tej zasady odpowiada Coca-Cola HBC Polska) surowców modyfikowanych genetycznie lub pochodzących z organizmów modyfikowanych genetycznie (GMO). Firma stoi na stanowisku, że należy wspierać rozsądne korzystanie z najnowszych osiągnięć biotechnologii pod warunkiem, że zostaną zapewnione wyczerpujące informacje na ten temat oraz zostanie wprowadzona skuteczna kontrola ze strony organów nadzoru. Użycie takich technologii dla poprawy plonów może przynieść ludzkości istotne korzyści, a poszczególne zastosowania GMO powinny być oceniane pod kątem ich walorów.
Dążymy do tego, by prowadzić naszą działalność w sposób etyczny, odpowiedzialny i zrównoważony. Wdrożyliśmy wiodące systemy i standardy zarządzania, które pomagają nam realizować postawione cele i poprawiać osiągane wyniki. Wdrożyliśmy międzynarodowe uznane systemy zarządzania jakością, środowiskiem, bezpieczeństwem i higieną pracy oraz żywności:
Ponadto w naszej działalności kierujemy się zasadami i wytycznymi zrównoważonego rozwoju, takimi jak:
Coca-Cola HBC Polska jest członkiem organizacji branżowych oraz stowarzyszeń działających m.in. w sferze ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Są to np:
Wraz z Coca-Cola Poland Services od 2009 roku spółki są w Polsce sygnatariuszami inicjatywy UN Global Compact, powołanej do życia przez Sekretarza Generalnego ONZ.W kontekście ogromnej roli, jaką Coca-Cola HBC Polska odgrywa wśród podmiotów skupionych wokół Coca-Cola Hellenic, warto wskazać na to, że Coca-Cola Hellenic notowana jest w najważniejszych indeksach zrównoważonego rozwoju na giełdach w Londynie i Nowym Jorku:
Podstawowy podział interesariuszy na grupy wygląda następująco:
Podział interesariuszy na podstawowe kategorie jest realizowany na poziomie regionalnym przez Coca-Cola Hellenic.
Podział interesariuszy na podstawowe kategorie jest zbyt ogólny by mogły być wykorzystane w codziennym zarządzaniu, dlatego relacje z poszczególnymi z wymienionych grup interesariuszy na poziomie lokalnym są przyporządkowane konkretnym komórkom organizacyjnym i funkcjom biznesowym. Komórki te identyfikują pojedyncze podmioty, jak i regularnie z nimi współpracują.
Współpraca z poszczególnymi kategoriami grup interesu, jest ściśle uzależniona od specyfiki danej grupy. Kluczowa jest tu proaktywna rola Coca-Cola HBC Polska. Nie tylko inicjujemy badania i monitoring, który pozwala na ocenę satysfakcji interesariuszy ze współpracy z nami, ale wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom. Zachęcamy np. do udziału w programach szkoleniowych, które pozwolą im bardziej profesjonalnie prowadzić sprzedaż. Zdobyta wiedza pomoże w sprzedaży nie tylko naszych, ale wszelkich produktów. Staramy się również inicjować dialog ze związkami zawodowymi. Wspólnie z dostawcami wypracowujemy rozwiązania, dzięki którym będą oni w stanie dostarczyć nam nie tylko surowiec spełniający nasze wymagania jakościowe, ale będą również pozostawiali mniejszy ślad środowiskowy.
Przy realizacji programów społecznych i środowiskowych aktywnie współpracujemy z organizacjami pozarządowymi , lokalnymi społecznościami i lokalną administracją Szczególnie blisko angażujemy się we wspólne działania na przykład z:
Warto w tym miejscu nadmienić, że współpraca odbywa się na zasadach partnerstwa. Bardzo często są to projekty wspólne, za które obie strony ponoszą współodpowiedzialność. Najlepszym przykładem takich wspólnych i długoterminowych działań jest istniejący od 2005 roku Fundusz Kropli Beskidu.
Na poziomie regionalnym organizowane są corocznie panele interesariuszy, w których biorą udział m.in. naukowcy, przedstawiciele inwestorów, organizacji handlu, dostawcy, eksperci techniczni. W 2013 roku zorganizowano nadzwyczajny panel interesariuszy związany ze zdrowiem i zdrowym trybem życia. Wzięli w nim udział dietetycy, przedstawiciele świata nauki, administracji, klientów, branży żywieniowej oraz eksperci techniczni.
Dialog z interesariuszami w Polsce, jego forma, stopień formalizacji i częstotliwość uzależniona jest od specyfiki konkretnej grupy interesariuszy. Od bezpośrednich i bardzo częstych spotkań i rozmów (pracownicy, związki zawodowe, społeczności lokalne, NGOs, dostawcy, udziałowcy), po bardzo sformalizowane i złożone analizy oczekiwań i nastrojów (klienci, konsumenci). Naszą wiedzę wspomagamy dodatkowo informacjami na temat globalnych oczekiwań wobec firmy, które analizowane są na szczeblu ponadnarodowym.
Zarówno na poziomie regionu jak również później lokalnie, dokonano oceny istotności poszczególnych problemów sygnalizowanych przez interesariuszy.
Aktualizowana w 2013 roku macierz istotności wygląda następująco:
System Coca-Cola, w tym Coca-Cola Hellenic Polska przywiązują ogromną wagę do analizy swojego wpływu na lokalne gospodarki, środowisko i społeczeństwa, w których funkcjonują oraz lokalizują swoje zakłady produkcyjne. Brany jest również pod uwagę aspekt jakości życia i potrzeb konsumentów napojów dostarczanych przez firmę. Dążymy do tego by nasz pozytywny wkład był możliwie duży, m.in. dążąc do pozyskiwania możliwe dużej ilości surowców lokalnie, tworząc lokalne miejsca pracy oraz przychody podatkowe dla Państwa, w którym funkcjonujemy. Dzięki temu, poprzez znane z ekonomii efekty mnożnikowe, przyczyniamy się do tworzenia PKB kraju oraz dobrobytu jego mieszkańców. Wspieramy naszych partnerów biznesowych pośrednio, np. oferując system wartościowych szkoleń. Staramy się także ograniczyć do minimum nasze negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne, jednocześnie wspierając ekologię i edukację ekologiczną społeczeństwa.
Warto podkreślić, że Coca-Cola jest jedną z nielicznych firm, która nie tylko potrafi wskazać jak wpływa na gospodarkę, ale dokładnie ten wpływ zwymiarować w ujęciu finansowym. Oddziaływanie na polską gospodarkę zostało oszacowane w raporcie „Wkład sytemu Coca-Cola w życie społeczno-gospodarcze w Polsce” przygotowanym pod kierunkiem prof. Ethana B.Kapsteina z INSEAD (2012 r.).
Na poziomie operacyjnym, właściwe relacje w biznesie, jakimi powinni kierować się wszyscy pracownicy, opisane są, w fundamentalnym z punktu widzenia firmy, Kodeksie Etyki w Biznesie (d. Kodeks Postępowania w Interesach). Obok niego duże znaczenie dla wymiaru wyników ekonomicznych, w kontekście środowiskowym ma Polityka w zakresie zmian klimatycznych. Dokumenty te są jawne i dostępne na stronie internetowej spółki.
Przeciwdziałanie niepożądanym zmianom klimatycznym to jeden z podstawowych priorytetów Grupy Coca-Cola Hellenic. Od lat kierujemy procesami produkcji i dystrybucji tak, by rozwój nie był związany ze wzrostem zużycia energii i wody. Grupa jest sygnatariuszem Global Compact Caring for Climate, światowej inicjatywy na rzecz ograniczenia wpływu działalności biznesu na zmiany klimatu.
Zobowiązania Grupy są także zobowiązaniami Coca-Cola HBC Polska.
W marcu 2012 roku Prezes Zarządzający Coca-Cola Hellenic, w której skład wchodzi Coca-Cola HBC Polska, ogłosił zaktualizowaną „Politykę w zakresie zmian klimatycznych”
0 zł (w 2013 roku spółka nie korzystała ze wsparcia ze strony państwa)
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Relacja wynagrodzenia pracowników najniższego szczebla w stosunku do płacy minimalnej |
1,7 |
2 |
1,96 |
1,71 |
W kalkulacji wskaźnika przyjęto poziom krajowej płacy minimalnej. Jednocześnie nie brano pod uwagę zróżnicowania płac w poszczególnych województwach.
Większość surowców kupowanych przez Coca-Cola HBC Polska pochodzi od przedsiębiorstw działających w Polsce. Wystarczy wspomnieć o cukrowniach, z którymi współpracujemy, na co dzień, a które z kolei pozyskują surowiec od rodzimych rolników. Podobnie, opakowania naszych napojów również powstają w Polsce. Zgodnie z zasadami Grupy Coca-Cola Hellenic staramy się zamawiać towary i usługi blisko miejsc ich wykorzystania, co przyczynia się do ochrony środowiska oraz wspierania kraju, w którym zlokalizowane są nasze fabryki. Zdecydowana większość naszych dostawców, to dostawcy krajowi.
Właśnie współpraca z lokalnymi dostawcami, a nie importowanie gotowych produktów, charakteryzują aktywność systemu Coca-Cola od początku lat 70-tych XX w. gdy rozpoczęła się produkcja w Polsce (w 1972 roku, czyli ponad 40 lat temu, ruszyła licencyjna produkcja napoju w Warszawskich Zakładach Piwowarskich, a równocześnie w Hucie Szkła w Wołominie zaczęły powstawać charakterystyczne szklane butelki. W Zakładach Tworzyw Sztucznych w Bieluniu zapoczątkowano też produkcję plastikowych skrzynek.)
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Procent wyższego kierownictwa pozyskanego z rynku lokalnego w głównych lokalizacjach organizacji |
99,9% |
99,9% |
98% |
96% |
Spadek wskaźnika w 2013 roku jest efektem zatrudniania w tym okresie trzech obcokrajowców.
Prowadzimy politykę zatrudnienia, która sprzyja przyjmowaniu do pracy osób z okolicy zakładów Coca-Cola HBC Polska. Jednocześnie system Coca-Cola oferuje pracownikom z poszczególnych krajów możliwość czasowego zatrudnienia w spółce z innego kraju. Jest to unikalna szansa poznania pracy w międzynarodowym środowisku, zdobycia unikalnego doświadczenia i wiedzy dla każdego pracownika. Pracownicy z Polski chętnie z tej możliwości korzystają. Każdego roku Coca Cola HBC Polska gości też kilka osób z zagranicy, co znajduje odzwierciedlenie w wartości powyższego wskaźnika.
Coca-Cola HBC Polska od wielu lat angażuje się w rozwój regionalny obszarów, na których funkcjonują nasze zakłady, współpracuje z władzami lokalnymi i organizacjami pozarządowymi, inicjuje zmiany w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego oraz zasobów wodnych, wdraża projekty rozwojowe w biznesie, handlu i budowie infrastruktury, wspiera programy oświatowe oraz promuje sport i aktywność fizyczną, zwłaszcza wśród młodzieży. Przychodziliśmy i będziemy przychodzić z pomocą podczas klęsk żywiołowych. Gotowość do tej pomocy gwarantuje podpisana również w 2013 roku umowa Coca-Cola HBC Polska z Polskim Czerwonym Krzyżem, która obejmuje m.in. bezpłatne przekazywanie przez naszą firmę wody pitnej w czasie klęsk żywiołowych. Z roku na rok rośnie też liczba pracowników Coca-Cola HBC Polska zaangażowanych w akcje wolontariatu pracowniczego skierowanego do społeczności oraz organizacji lokalnych zgłaszanych przez pracowników.
W 2013 r. wartość działań społecznych, wyznaczona w oparciu o metodykę London Benchmarking Group (LBG), przekroczyła 400 tysięcy euro, czyli była 2-krotnie większa niż w roku poprzednim. W jej zasięgu znalazł się ponad 850 tys. Polaków. Obok pomocy finansowej, wspieraliśmy organizacje pozarządowe przekazując na ich rzecz nasze produkty o wartości blisko 150 tys. euro Wiele naszych działań realizowanych było przy aktywnym udziale wolontariuszy firmy. Ponad 800 wolontariuszy przepracowało na rzecz społeczności ponad 2500 tys. godzin. W wyniku wsparcia Coca-Cola HBC Polska zostało posadzonych w 2013 roku 15000 drzew. Warto w tym miejscu wspomnieć, że w latach 2007-2013 pracownicy firmy wspólnie z rodzinami i przy wsparciu fundacji Nasza Ziemia oraz leśników posadzili łącznie 93 740 drzew.
Wspieramy również rozwój polskiego biznesu, poprzez działania skierowane do naszych partnerów handlowych. Budujemy długoletnie relacje oparte na zasadach odpowiedzialności biznesowej i zachowaniu zasady „każda ze stron wygrywa”. Chcemy, by każdy ze 120 000 klientów uważał nas za najbardziej pożądanego partnera w biznesie. Dlatego dbamy o wszystkie kanały dystrybucji naszych produktów. Wszystkim oferujemy partnerstwo, wszystkim pomagamy odnieść sukces. Prowadzimy, też program szkoleniowy o nazwie „Akademia Umiejętności”.
Zgodnie z raportem „Wkład sytemu Coca-Cola w życie społeczno-gospodarcze w Polsce” (2012 r.). przygotowanym pod kierunkiem prof. Ethana B.Kapsteina z INSEAD, działania obu firm z systemu Coca-Cola w Polsce mają znaczący wpływ na polską gospodarkę.
Analiza przeprowadzona w oparciu o dane z roku 2010, wskazują na to, że bezpośrednia wartość dodana wnoszona do polskiego sytemu rynkowego to 80 mln euro (0,02% PKB). W szerszym ujęciu, biorąc pod uwagę produkty i usługi wytworzone przez partnerów biznesowych firmy to już 639 mln euro (0,19% PKB). Podatki odprowadzone w Polsce przez firmy z systemu Coca-Cola wyniosły 14 mln euro, czyli 0,54% przychodów podatkowych w naszym kraju, a w szerszym ujęciu ekonomicznym liczba ta równała się 291 mln euro. Dzięki współpracy z nami, w otoczeniu rynkowym powstało kolejnych 20 tysięcy miejsc pracy (0,11% krajowego zatrudnienia).
Podsumowując, ewentualny import produktów wytworzonych przez firmy z systemu Coca-Cola w Polsce, oznaczałby stratę w wysokości 88 mln euro wartości dodanej dla polskiej gospodarki (0,03% PKB) oraz więcej niż 5 tys. miejsc pracy (0,03% zatrudnienia w kraju).
W zakresie aspektów środowiskowych, obok dokumentu Polityka Środowiskowa oraz systemu ISO 14001, kluczową rolę odgrywają powiązane z nimi polityki zarządzania:
Wszystkie one są jawne i dostępne na stronie internetowej spółki.
Informacje dotyczące podejścia do zarządzania poszczególnymi kategoriami wpływu na środowisko przedstawiono przy okazji omawiania poszczególnych wskaźników środowiskowych.
Surowce / materiały |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
|
Cukier i inne surowce słodzące |
75,5 |
80,8 |
84,7 |
84,0 |
Koncentrat |
5,2 |
4,8 |
5,4 |
5,5 |
Butelki PET |
30,1 |
16,7 |
20,6 |
16,1 |
Plastik (nakrętki) |
2,8 |
2,4 |
2,4 |
2,0 |
Stal |
2,5 |
0,3 |
0,5 |
5,3 |
Polietylen (etykiety i folia) |
2,9 |
3,6 |
2,2 |
7,8 |
Szkło |
6,1 |
6,8 |
6,9 |
4,9 |
Aluminium |
1,1 |
2,5 |
2,2 |
3,4 |
Papier (etykiety) |
0,05 |
0,09 |
0,1 |
0,0 |
Karton |
2,5 |
2,4 |
2,0 |
1,7 |
Drewno (palety) |
3,5 |
1,4 |
2,5 |
1,5 |
Wahania w zużyciu poszczególnych materiałów opakowaniowych wynikają ze zmieniających się udziałów poszczególnych wielkości i typu opakowań w sprzedaży (puszki, PET, opakowania szklane).
Coca-Cola HBC Polska znacząco ogranicza wpływ produkcji na środowisko poprzez:
Dążymy do wprowadzenia stuprocentowego wtórnego wykorzystania(recyclingu) naszych opakowań w ramach cyklu produkcyjnego. Proces ten uzupełniamy segregacją odpadów. Oprócz ustawowo regulowanej działalności związanej z gospodarką opakowaniami Coca-Cola HBC Polska chętnie wspiera akcje promujące recykling wewnątrz firmy oraz wśród klientów i konsumentów, zwłaszcza wśród młodzieży.
W 2013 r. przetworzyliśmy 98% proc. odpadów wytwarzanych w firmie. Pozostałe 2% było zgodnie z prawem i wymaganymi standardami utylizowane lub składowane. Naszą ambicją jest osiągniecie wskaźnika przetworzonych odpadów na poziomie 99%.
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
MJ/litr produktu |
MJ/litr produktu |
MJ/litr produktu |
MJ/litr produktu |
|
Bezpośrednie zużycie energii (zakłady produkcyjne i flota) |
0,90
|
0,91 |
0,84 |
0,77 |
Energia elektryczna |
0,24 |
0,27 |
0,26 |
0,26 |
Lekki olej opałowy |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Ciężki olej opalowy |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Gaz ziemny |
0,12 |
0,12 |
0,13 |
0,10 |
LPG |
0,02 |
0,02 |
0,02 |
0,02 |
Inne (para, ciepło miejsce, własne zasilanie) |
0,05 |
0,04 |
0,00 |
0,05 |
Olej napędowy |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,04 |
Benzyna |
0,09 |
0,08 |
0,07 |
0,06 |
Szacowane zużycie oleju napędowego przez podmioty trzecie, świadczące usługi na rzecz spółki |
- |
- |
0,32 |
0,24 |
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
MJ/litr produktu |
MJ/litr produktu |
MJ/litr produktu |
MJ/litr produktu |
|
Energia elektryczna |
0,69 |
0,77 |
0,75 |
0,75 |
Paliwa kopalne |
0,07 |
0,07 |
0,06 |
0,06 |
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Energia zaoszczędzona w zakładach produkcyjnych w stosunku do roku 2004 |
36,0% |
41,8% |
48,1% |
44,6% |
Specyfika produktu, jakim jest napój bezalkoholowy, sprawia, że sam w sobie nie może być energetycznie efektywny. Natomiast istotne znaczenie na „ślad środowiskowy" napojów mają działania związane z jego produkcją, które zostały opisane we wskaźniku EN7.
Grupa Coca-Cola Hellenic jest sygnatariuszem Global Compact Caring for Climate, światowej inicjatywy na rzecz ograniczenia wpływu działalności biznesu na zmiany klimatu.
Zobowiązania Grupy są także zobowiązaniami Coca-Cola HBC Polska. Nasza firma angażuje się w programy i akcje, które ograniczają emisję dwutlenku węgla do atmosfery, dążą do wykluczenia z użytkowania gazów szkodliwych dla warstwy ozonowej. Zmniejszamy zużycie paliw oraz emisję spalin przez system transportowy. Od lat sukcesywnie zmniejszamy zużycie energii na litr produktu. Znaczenie ma każde działanie: od dużych inwestycji, takich jak uruchomienie nowoczesnego bloku elektrociepłowniczego, przez liczne mniejsze przedsięwzięcia oszczędzające energię w zakładach produkcyjnych, po wymianę pojazdów, urządzeń chłodniczych, edukację pracowników, a nawet sadzenie drzew.
W 2013 roku zrealizowano następujące działania na rzecz zmniejszenia zapotrzebowania na energię:
(podczas przestoju temperatura w urządzeniach służących do obkurczania folii na produktach gotowych jest nieco niższa niż podczas pracy),
Śledzimy i wciąż ograniczamy oddziaływania urządzeń chłodniczych na środowisko naturalne. W ubiegłym roku zakończyliśmy proces wymiany sprzętu na taki, w którym czynnikiem chłodzącym są gazy węglowodorowe, niemające wpływu na warstwę ozonową i ograniczony wpływ na efekt cieplarniany. Do wielu tysięcy już działających lodówek wyposażonych w Energy Management System (EMS), który zwiększa efektywność chłodzenia przy zmniejszonym zużyciu energii elektrycznej o 35 proc, dołączyły nowo zakupione urządzenia. Na koniec 2013 roku było ich 1900.
Jeżeli chodzi o własne środki transportu od 2011 r. w firmie obowiązuje nowe, proekologiczne i służące podniesieniu bezpieczeństwa kierowców zasady korzystania z samochodów służbowych. Zasady te (ujęte w firmowej polityce użytkowania pojazdów służbowych) dotyczyły przede wszystkim ograniczenia prędkości samochodów typu VAN użytkowanych przez przedstawicieli handlowych do 90 km/godz. Przestrzeganie tego wymagania jest monitorowane przez system GPS, dzięki czemu możliwe jest precyzyjne monitorowanie przebiegów samochodów, średniego zużycia paliwa oraz przekroczeń dopuszczalnej prędkości i liczby obrotów silnika. Wdrożenie przyniosło znaczące ograniczenie liczby groźnych wypadków drogowych. Warto również podkreślić, że dzięki wymianie floty, znacząco poprawia się jakość spalin emitowanych przez użytkowane pojazdy. O ile wcześniej standardem dla pojazdów z zapłonem iskrowym była norma EURO4, o tyle w 2013 roku stała się nim norma EURO5.
Wdrożona i kontynuowana od 2010 r. inicjatywa Zielone IT ma na celu zmniejszenie zużycia energii w lokacjach Coca-Cola HBC Polska, zwłaszcza ograniczenie wpływu użytkowania firmowych komputerów na środowisko naturalne i rozwijanie świadomości ekologicznej pracowników. W 2013 r. doposażono kolejne trzy lokalizacje w zestawy wideokonferencyjne, co uzupełniło zakupy tego typu zestawów z lat ubiegłych (7 systemów w 2011 r. oraz 5 w 2012 r.). System taki, zastępujący zarówno bezpośrednie spotkania, jak i telekonferencje, znacznie podniósł efektywność i szybkość komunikacji, ograniczył delegacje służbowe, zredukował czas i koszty organizacji rozmów.
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
litr/litr produktu |
litr/litr produktu |
litr/litr produktu |
litr/litr produktu |
|
Całkowite zużycie wody |
2,04 |
2,00 |
2,05 |
2,25 |
W tym % wody miejskiej |
4,0% |
4,0% |
4,7% |
4,5% |
Zwiększenie zużycia wody w przeliczeniu na litr produktu w roku 2013 jest wynikiem procesu zmiany technologii uzdatniania wody (ze stacji jonitowej na nanofiltrację w oparciu o odwrócona osmozę) w naszej fabryce w Radzyminie. Plan inwestycyjny na Q4 2014/Q1 2015 przewiduje działania zmierzające do zniwelowania w jak największym możliwym zakresie tego efektu.
Nasze wieloletnie działania związane z wodą koncentrujemy na trzech obszarach
W 2013 roku kontynuowano realizację inwestycji, które przyczyniają się do bardziej efektywnego gospodarowania wodą. np. w fabryce w Radzyminie, w ramach prac badawczo-rozwojowych w fazie badania znajduje się projekt umożliwiający odzysk wody na linii aseptycznej w ilości około 10 m3/h. W fabryce w Tyliczu zrealizowano modyfikację systemu odzysku wody z płuczek SASIB i NRGB, instalując lampy UV na instalacji, co umożliwia powrót wody do układu wody technologicznej. Również w zakładzie w Tyliczu możliwe było zmniejszenie zużycia wody poprzez eliminacje zalewania układu mixer-filler wodą gazowaną w przypadku przestojów produkcyjnych powyżej 24 h (dotychczas wymiana co 12h). Z kolei w fabryce w Staniątkach zrealizowana została modernizacja instalacji wodnej w obszarze filera na linii KHS tj. połączenie zbiornika odzysku wody z mixerem (możliwość wykorzystania wody produkcyjnej zrzucanej z mixera w czasie startu produkcji poprzez połączenie instalacji wodnej ze zbiornikiem odzysku wody), która również przyczyniła się do podniesienia efektywności wykorzystania wody.
Woda z ujęć miejskich nie trafia do produktów, ale jest wykorzystywana w celach technicznych i sanitarnych. Tym samym jej wykorzystanie w procesach technologicznych, przekłada się na oszczędność cenniejszych zasobów wód podziemnych.
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Źródła wody znacząco zubożone przez nadmierny pobór wody |
brak (0) |
brak (0) |
brak (0) |
brak (0) |
Coca-Cola HBC nie przyczynia się do zubażania źródeł wody, poprzez jej nieracjonalny, nadmierny pobór. Jednocześnie spółka wspiera działania mające przyczynić się do ich ochrony, a także rewitalizacji, w tym restytucji gatunków, które niegdyś w polskich zbiornikach wodnych występowały, a potem zostały wytępione.
Fundusz Kropli Beskidu, który został zainicjowany w 2005 r. przez firmy systemu Coca-Cola w Polsce: Coca-Cola Poland Services i Coca-Cola HBC Polska oraz fundacje: Fundację Partnerstwo dla Środowiska i Fundusz Partnerstwa. Środki finansowe przeznaczone na działalność Funduszu w okresie 2005 – 2013 r. przekroczyły 1 140 000 złotych. Fundusz Kropli Beskidu wspiera finansowo i merytorycznie inicjatywy proekologiczne, ale także promuje idee współpracy wielu środowisk lokalnych, władz, organizacji pozarządowych oraz biznesu. Te - z pozoru niewielkie - inicjatywy lokalne przekładają się na znaczące efekty dla ochrony środowiska naturalnego w regionie działania funduszu i wzrost zaangażowania lokalnej społeczności w ochronę zasobów wodnych. Dzięki wparciu Funduszu Kropli Beskidu w latach 2005 - 2013 zrealizowano 90 projektów, które przyczyniły się do ochrony zasobów wodnych Beskidu Sądeckiego.
2010 litr/litr produktu |
2011 litr/litr produktu |
2012 litr/litr produktu |
|
Szacowana ilość wody dodatkowo zaoszczędzonej w danym roku dzięki projektom jej oszczędności i powtórnego wykorzystania (wzrost efektywności recyclingu i powtórnego wykorzystania wody) | 0,02 | 0,02 | 0,01 |
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
ha |
ha |
ha |
ha |
|
Całkowita powierzchnia posiadanych gruntów |
42 |
42 |
42 |
36 |
Grunty zlokalizowane w obszarach chronionych lub przylegające do takich obszarów |
4,3 |
4,3 |
4,3 |
0 |
Coca-Cola HBC włącza się w działania mające na celu ochronę terenów cennych przyrodniczo, zwłaszcza w sąsiedztwie zakładów produkcyjnych i ze szczególnym uwzględnieniem środowisk wodnych (Funduszu Kropli Beskidu).
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Istotny wpływ działalności na bioróżnorodność obszarów chronionych i obszarów o dużej bioróżnorodności poza obszarami chronionymi |
brak |
brak |
brak |
brak |
Coca-Cola HBC włącza się w działania mające na celu ochronę terenów cennych przyrodniczo, zwłaszcza w sąsiedztwie zakładów produkcyjnych i ze szczególnym uwzględnieniem środowisk wodnych (Funduszu Kropli Beskidu).
Coca-Cola HBC włącza się w działania mające na celu ochronę terenów cennych przyrodniczo, zwłaszcza w sąsiedztwie zakładów produkcyjnych i ze szczególnym uwzględnieniem środowisk wodnych (Funduszu Kropli Beskidu).
Coca-Cola HBC włącza się w działania mające na celu ochronę terenów cennych przyrodniczo, zwłaszcza w sąsiedztwie zakładów produkcyjnych i ze szczególnym uwzględnieniem środowisk wodnych (Funduszu Kropli Beskidu).
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Lista gatunków zagrożonych zidentyfikowanych na obszarze oddziaływania organizacji |
brak |
brak |
brak |
brak |
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
|
Bezpośrednia emisja CO2 wynikająca z zużycia paliw w zakładach |
10,04 |
9,79 |
7,7 |
6,7 |
CO2 do karbonacji napojów |
7,43 |
2,88 |
3,9 |
4,1 |
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
||||
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
|||||
Bezpośrednia emisja CO2 wynikająca z zużycia paliw w zakładach |
|
|
31.4 |
|
||||
CO2 do karbonacji napojów |
|
|
|
|
Inicjatywy te są w praktyce tożsame z inicjatywami na rzecz ograniczenia bezpośredniego i pośredniego zużycia energii, które zostały opisane w punkcie EN7.
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
CFC oraz HCFC |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
0,000 |
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
|
NOx |
0,48 |
0,48 |
0,46 |
0,39 |
SO2 |
0,27 |
0,29 |
0,28 |
0,28 |
Pyły |
0,05 |
0,05 |
0,05 |
0,04 |
|
2010 |
2011 |
2012 |
2012 |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
|
Ilość odprowadzanych ścieków |
1,0 l/p |
1,0 l/lp |
1,0 l/lp |
1,2 l/lp |
Odprowadzony ładunek ścieków ChZT do środowiska |
8 mg O2/lp |
33 mg O2/lp |
13 mg O2/lp |
24 mg O2/lp |
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
|
Całkowita waga odpadów |
13,1 |
6,88 |
7,1 |
7,0 |
Recycling i odzysk odpadów |
97% |
96% |
98% |
98% |
|
2010 |
2011 |
2012 |
2012 |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
|
Wycieki środków chemicznych, olejów, paliw |
brak (0) |
brak (0) |
brak (0) |
brak (0) |
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
|
Odpady uznane za niebezpieczne |
0,02 |
0,14 |
0,02 |
0,3 |
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
g/litr produktu |
|
Siedliska wodne, na które ma wpływ odprowadzania woda |
brak (0) |
brak (0) |
brak (0) |
brak (0) |
Informacje na ten temat można znaleźć w punktów EN1, EN2, EN7 iEN8.
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Produkcja napojów w opakowaniach zamiennych |
3,27% |
3,0% |
2,1% |
1,8% |
W 2013 roku na spółkę nie nałożono kar za nieprzestrzeganie prawa i regulacji dotyczących środowiska.
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Liczba samochodów |
1742 |
1603 |
1367 |
1183 |
Zużycie paliwa (ml/litr produktu) |
4,0 |
3,4 |
3,1 |
2,9 |
Powyższe dane, dotyczące zużycia paliwa, uwzględniają również pojazdy świadczące na rzecz spółki usługi transportowe, ale nie będące jej własnością (tzw. Scope 3).
Wielkości dotyczące nakładów są traktowane jako poufne, ze względu na ochronę interesów handlowych spółki.
W obszarach związanych z zarządzaniem ludźmi obowiązuje kilka polityk. Aspekty te regulowane są między innymi przez następujące dokumenty:
Należy tu również uwzględnić pod uwagę Politykę Ochrony Praw Człowieka, która została omówiona szerzej w części poświęconej prawom człowieka. Wszystkie one są jawne i dostępne na stronie internetowej spółki.
Na koniec 2013 roku w Coca-Cola HBC Polska zatrudnionych było 2329 osób: 466 kobiet (20,01%) i mężczyzn (79,99%). Dodatkowo na umowy zlecenie, ważne na ostatni dzień roku, pracowały 72 osoby: 35 kobiet(48,61%) i 37 mężczyzn (51,39%).
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Wskaźnik fluktuacji |
12,3% |
8% |
9,2% |
10,5% |
Odnotowywany poziom fluktuacji pracowników jest stabilny w czasie. Nie stanowi zagrożenia dla spółki, pozwala zachować najcenniejszych pracowników, a z drugiej strony jest naturalną konsekwencją procesów rynkowych, zwłaszcza, że pracownicy Coca-Cola mają na rynku dobrą renomę. Praca w dziale handlowym, jest dla wielu osób początkiem kariery. Mamy świadomość tego, że doświadczenie zdobyte w naszej firmie, traktują jako bezcenną przepustką do pracy w innych firmach, zwłaszcza w branży FMCG.
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Odsetek zatrudnionych objętych umowami zbiorowymi |
0% |
0% |
0% |
0% |
(brak umów zbiorowych)
Zgodnie z wymogami prawa pracy.
W 2013 roku wskaźnik wypadkowości wyniósł 0,85. (uwaga: w odróżnieniu od przyjmowanej w polskich statystykach definicji, w spółkach systemu Coca-Cola jest on liczony jako iloraz liczby wypadków przypadających nie na 1000, a na 100 etatów; tym samym wg definicji najczęściej wykorzystywanej w Polsce wynosiłby on 8,5). Osiągnął tym samym najniższy poziom od 10 lat.
|
2004 |
2005 |
… |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Odsetek zatrudnionych objętych umowami zbiorowymi |
2,38 |
2,08 |
… |
1,52 |
0,98 |
1,01 |
0,85 |
Od wielu lat, systematycznie notuje się bardzo wyraźny, sukcesywny i spadek liczby wypadków przy pracy. Wypadkowość od 2004 roku spadła przez ten czas o 64%.
Wśród 20 odnotowanych w 2013 roku wypadków (rok wcześniej 27), blisko połowę stanowiły różnego rodzaju zwichnięcia i skręcenia (9). Odnotowano kilka złamań (5) oraz stłuczenia (5), a także zranienia (1 przypadek). Najczęściej dotykały pracowników działu handlowego, często były to poślizgnięcia, potknięcia w drodze do klienta. Skutkowały one właśnie urazami takimi jak skręcenie, zwichnięcie, naciągnięcie.
Podejmowane są liczne działania prewencyjne i kampanie uświadamiające zagrożenia. Do wyobraźni pracowników dobrze przemawiają tablice „Czarny Punkt”, wskazujące miejsca, w których na terenie zakładu doszło do wypadku. Są one dokładną kopią tablic stosowanych na polskich drogach. Przed wjazdem do każdego zakładu znajduje się tablica informująca o aktualnej ilości dni od ostatniego wypadku, a także o najlepszym dotychczasowym wyniku. Sami pracownicy motywowani są do zgłaszania zdarzeń potencjalnie niebezpiecznych, które dzięki podjęciu działań naprawczych mogą być eliminowane. W samym 2013 roku zgłoszono ich ponad 2 tysiące, co przełożyło się na konkretne działania naprawcze. Kierownicy różnych szczebli przeprowadzili w 2013 roku ponad 2100 inspekcji stanowisk pracy (rok wcześniej ok. 1073) i przeprowadzili blisko 2500 rozmów z pracownikami na temat BHP (rok wcześniej ponad 1600). Pracownicy, którzy nie otrzymali „żółtej kartki” (ostrzeżenie za naruszenie zasad BHP), mają też szanse na udział w losowaniu cennych nagród.
Od 2007 roku we wszystkich trzech zakładach produkcyjnych funkcjonuje zintegrowany system zarządzania, którego bardzo ważnym elementem jest System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy zgodnie z OHSAS 18001.
W 2013 roku prowadzono liczne działania, mające na celu zwiększenie świadomości BHP oraz inicjowano rozwiązania prewencyjne, mające zmniejszyć liczbę wypadków przy pracy. Obok działań komunikacyjnych realizowanych wcześniej, tj. między innymi program promujący bezpieczeństwo „Walk The Talk”, poświęconych BHP artykułów zamieszczanych w magazynie firmowym, czy wewnętrznej kampanii „Slips, Trips, Falls” („Poślizgnięcia, Podróże, Upadki”), w 2013 roku zainicjowano kampanię dotyczącą egronomii. Jej zwieńczeniem był Tydzień Ergonomii (21-25 października 2013 r.)(„Manual handling/ Ergonomics’ Week). Obok standardowych szkoleń BHP, komunikowano dobre praktyki z innych krajów i dodatkowe materiały szkoleniowe. Realizowano też dodatkowe szkolenia, np. dotyczące bezpiecznej jazdy samochodem, ergonomii oraz pierwszej pomocy przedmedycznej. Zakupiono defibrylator AED do biura przy ul. Annopol w Warszawie. Analizowano również sytuacje zagrożenia bezpieczeństwa pracy rejestrowane przez system kamer przemysłowych. Wprowadzono np. ograniczniki prędkości w wózkach widłowych. Aspekty związane z bezpieczeństwem i higieną pracy obecne są również w Ankiecie Zaangażowania Pracowników.
Statystycznie rzecz ujmując, bardzo wiele z wypadków przy pracy, to wypadki komunikacyjne. Dlatego też w ostatnim roku prowadzona była zarówno analiza zachowań kierowców na podstawie danych z monitoringu GPS (prędkość), jak i zgłoszeń dotyczących niebezpieczne, agresywnej jazdy, płynących od innych użytkowników dróg. W 2011 roku Coca-Cola HBC Polska wdrożyła system ostrzegania kierowców przed niebezpieczeństwem. Montowane w pojazdach urządzenie MobilEye zwraca uwagę prowadzącego auto na zbyt szybkie zbliżanie się do przeszkody, kontroluje dystans między pojazdami w ruchu lub przekraczanie osi jezdni, potrafi również rozpoznawać rowerzystów na drodze oraz pieszych na pasach. System prowadzi ponadto statystykę błędów kierowcy. W pierwszym roku zamontowano je w 50 samochodach, w 2012 r. w kolejnych 50. Na koniec roku 2013 było to już łącznie około 700 samochodów. Już w 2014 r., ale przed datą publikacji raportu system funkcjonował już we wszystkich, około 750, samochodach służbowych, którymi jeżdżą Specjaliści d/s Rozwoju Rynku
W 2012 roku przyjęto nowy Regulamin Pracy, który reguluje m.in. kwestie związane z BHP (np. szkolenia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, czy badania okresowe). Treść Regulaminu była uzgadniania ze wszystkimi związkami zawodowymi.
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
średnia liczba godzin szkoleniowych w roku przypadających na pracownika |
35 |
33 |
29 |
25 |
Nominalna liczba godzin szkoleń przypadających na jednego pracownika w ostatnich latach zmniejszyła się, lecz nie oznacza to spadku ich efektywności. Ta ostatnia wydaje się być coraz wyższa. Przykładowo mniej jest dziś szkoleń językowych, ponieważ osoby przyjmowane do pracy nie mają barier językowych. W ich miejsce realizuje się szkolenia specjalistyczne. Rosnącej efektywności sprzyja coraz lepsze rozeznanie realnych potrzeb szkoleniowych osób pracujących na poszczególnych stanowiskach i stworzenie sprofilowanych programów rozwojowych, które z roku na rok są udoskonalane. Polityka rozwojowa koncentruje się raczej na wewnętrznie spójnych, kompleksowych i sprofilowanych programach rozwojowych, niż na realizacji odrębnych szkoleń dla dużych grup pracowników. Warto wymienić najważniejsze z programów:
W 2013 roku wdrożony został w organizacji program monitoringu, realizowany przez 30 przeszkolonych mentorów, w tym członków zarządu. Mentorzy w ostatnim roku wspierali m.in. programy Go Up 1 i Go Up 2. Ich zaangażowanie będzie rozszerzane na kolejne programy. W 2013 roku zrealizowano również program Coke Winner dla wszystkich Dyrektorów Centrów Sprzedaży (15 osob). Dobre doświadczenia z programu Coke Winner oraz realne potrzeby biznesowe, sprawiły, że w 2013 roku zaczęły się przygotowania do uruchomienia w roku 2014 programu Coke Winner 2.
W 2013 roku zapoczątkowano również program rozwojowy dla National Key Accounts, szczególnie ważny z punktu widzenia odpowiedzialnego zarządzania. Jego celem jest szeroko rozumiane podniesienie kompetencji ze szczególnym naciskiem na wspólne z klientem budowanie wartości dodanej tj. nastawienie na odchodzenie od tradycyjnego „negocjowania” na rzecz budowania trwałego partnerstwa na rzecz wspólnego z klientami budowania wartości dodanej.
Warto w tym miejscu wspomnieć również o programie Coca-Cola Experience skierowanym do utalentowanych absolwentów wyższych uczelni. W ramach programu kilkunastu tzw. Management Trainees zdobywa w ciągu dwóch lat praktyczne doświadczenie poprzez realizacje projektów kolejno w czterech różnych działach firmy.
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Odsetek pracowników podlegających regularnym ocenom jakości pracy i przeglądom rozwoju kariery zawodowej |
100% |
100% |
100% |
100% |
Wszyscy pracownicy podlegają corocznej ocenie, która uzupełniana jest półrocznym przeglądem. W przypadku osób, które zarządzają ludźmi, oceniane są one nie tylko przez przełożonych, ale również przez podwładnych. Tym samym ocena ma charakter oceny 360°.
Oceny uwzględniają nie tylko realizację tzw. twardych wyników, ale również miękkie aspekty pracy, związane z wartościami wyznawanymi przez firmę i bezpośrednio odwołujące się do 7 Standardów Efektywności.
Zarząd Coca-Cola HBC Polska, formalnie jest dwuosobowy i składa się z dyrektora generalnego oraz dyrektora finansowego, ale praktyka podejmowania decyzji polega na kolegialnej pracy grupy 8 osób – do zespołu decyzyjnego dochodzą dyrektorzy najważniejszych obszarów działalności firmy. W skład tej grupy wchodzi 6 osób w wieku 30-50 lat, oraz pozostałe 2 w wieku powyżej 50 lat. W grupie tej znajdują się 2 kobiety.
Struktura wiekowa kadry menadżerskiej spółki prezentuje się następująco:
menedżerowie wyższego szczebla |
pozostali menedżerowie |
stanowiska nie kierownicze |
Łącznie |
|||
marketing i sprzedaż |
produkcja, magazyny, transport i dystrybucja |
pozostałe (finanse, HR, IT, administracja) |
||||
poniżej 30 |
0% |
3% |
32% |
25% |
11% |
25% |
30 - 50 |
86% |
87% |
67% |
61% |
79% |
67% |
powyżej 50 |
14% |
9% |
2% |
14% |
10% |
8% |
Łącznie |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
Natomiast pod względem płci, kadra zarządzająca Coca-Cola HBC Polska wygląda następująco:
menedżerowie wyższego szczebla |
pozostali menedżerowie |
stanowiska nie kierownicze |
Łącznie |
|||
marketing i sprzedaż |
produkcja, magazyny, transport i dystrybucja |
pozostałe (finanse, HR, IT, administracja) |
||||
Mężczyźni |
72% |
72% |
83% |
88% |
21% |
80% |
Kobiety |
28% |
28% |
17% |
12% |
79% |
20% |
Łącznie |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
Kwestie związane z prawami człowieka reguluje w firmie dedykowana „Polityka Ochrony Praw Człowieka”, która ostatniej rewizji była poddana w kwietniu 2010 r. (http://www.coca-colahellenic.pl/Download.aspx?ResourceId=107703).
Co do zasady wszyscy nowi dostawcy, a więc również ci, którzy potencjalnie w danym okresie realizowaliby znaczące inwestycje na rzecz Coca-Cola HBC Polska, muszą zaakceptować zbiór Głównych Zasad Dla Dostawców.
Oczekujemy od naszych bezpośrednich dostawców więcej niż tylko przestrzegania obowiązujących w Polsce przepisów prawa, ale również zrozumienia naszych oczekiwań i kierowania się w biznesie podobnymi do naszych wartościami. Program Głównych Zasad Dla Dostawców zobowiązuje dostawców między innymi do:
Zobowiązują się również do tego, że będą w stanie udokumentować przestrzeganie wymogów na żądanie przedstawicieli naszej firmy. Coca-Cola HBC Polska zastrzega sobie dodatkowo prawo przeprowadzenia audytu któregokolwiek z zakładów, w którym realizowana jest produkcja dla naszej firmy oraz do rozwiązania umowy z dostawcą, który nie przestrzega tych Głównych Zasad.
Szczególnie wnikliwie weryfikujemy dostawców strategicznych, którzy zdobywają certyfikat potwierdzający, że są autoryzowanymi dostawcami The Coca-Cola Company. Weryfikacja następuje poprzez okresowy audyt, który służy przede wszystkim sprawdzeniu zgodności działania firmy z wymaganiami The Coca-Cola Company Management System. Ten proces przechodzą w pierwszej kolejności dostawcy podstawowych surowców: cukru, dwutlenku węgla, azotu oraz materiałów do produkcji opakowań, a także producenci urządzeń chłodniczych.
Sukcesywnie dokumenty formalne z kolejnymi dostawcami uzupełniane są o pisemne zobowiązanie do przestrzegania Głównych Zasad Dla Dostawców. Na koniec 2013 roku zaakceptowało je już ok 25% spośród kluczowych dostawców zarejestrowanych przez Dział Zakupów, z którymi realizowanych jest 80% obrotów spółki. Zobowiązanie takie podpisało również 11% wszystkich aktywnych dostawców.
Aspekty związane z unikaniem korupcji i łapownictwa są jednym z elementów „Kodeksu Etyki w Biznesie”. Szkolenie oparte o „Kodeks Etyki w Biznesie”, dotyczące zachowań w relacjach z otoczeniem należy do szkoleń obowiązkowych i przechodzą je wszyscy pracownicy Coca-Cola HBC Polska (100%).
W 2012 roku przygotowano nową wersją ”Kodeksu Etyki w Biznesie” oraz dodatkową, odrębną „Polityką Antykorupcyjną”. Jeszcze w 2012 roku udało się przeszkolić w oparciu o nową, zmodyfikowaną i realizowaną w formie e-learningu wersję szkolenia z „Kodeksu Etyki w Biznesie”, 100% menedżerów.
W 2013 roku wszyscy pracownicy, niezależnie od wcześniej zrealizowanych szkoleń e-learningowych, zostali przeszkoleni w zakresie „Kodeksu Etyki w Biznesie” i „Polityki Antykorupcyjnej”. Wszyscy przeszkoleni otrzymali też „Kodeks Etyki w Biznesie” i „Politykę Antykorupcyjną” w wersji drukowanej (w języku polskim). Równocześnie szkolenie z „Kodeksu Etyki w Biznesie” i „Polityki Antykorupcyjnej”, prowadzone przez bezpośrednich przełożonych, stało się stałym elementem planu wdrożenia wszystkich nowo zatrudnianych pracowników.
Nie odnotowano jakichkolwiek incydentów (0).
Zapewnienia pracownikom środowiska pracy, które będzie wolne od wszelkich form dyskryminacji, jest nie tylko celem Coca-Cola HBC Polska, ale również oczekiwaniem wobec dostawców, którzy pisemnie zobowiązują się do jego spełniania, pod groźbą rozwiązania umowy.
Nie zidentyfikowano zagrożeń dla prawa do sporów zbiorowych i swobody zrzeszania się pracowników.
Zapewnienia pracownikom swobody zrzeszania się i prawa do sporów zbiorowych jest nie tylko celem Coca-Cola HBC Polska, ale również oczekiwaniem wobec dostawców, którzy pisemnie zobowiązują się do jego spełniania, pod groźbą rozwiązania umowy.
W zakładach Coca-Cola HBC Polska nie zatrudnia się dzieci. Praktyki takie byłyby rażącym naruszeniem zasad stosowanych w firmie. Ryzyko wystąpienia takiego incydentu jest znikome.
Eliminacja bezprawnej pracy dzieci jest nie tylko celem Coca-Cola HBC Polska, ale również oczekiwaniem wobec dostawców, którzy pisemnie zobowiązują się do jego spełniania, pod groźbą rozwiązania umowy.
W zakładach Coca-Cola HBC Polska nie wykorzystuje się pracy przymusowej i obowiązkowej. Praktyki takie byłyby rażącym naruszeniem zasad stosowanych w firmie. Ryzyko wystąpienia takiego incydentu jest znikome.
Eliminacja bezprawnej pracy przymusowej i obowiązkowej nie tylko celem Coca-Cola HBC Polska, ale również oczekiwaniem wobec dostawców, którzy pisemnie zobowiązują się do jego spełniania, pod groźbą rozwiązania umowy.
100%
Wszyscy pracownicy ochrony, będący pracownikami firmy zewnętrznej, przechodzą obligatoryjnie szkolenia, związane z poszanowaniem praw i godności osób trzecich. Kwestia ta jest regulowana specjalną instrukcją, stanowiącą załącznik do umowy z firmą ochroniarską i stanowi wymóg Coca-Cola HBC Polska.
Nie stwierdzono tego typu incydentów w Coca-Cola HBC Polska, ani u bezpośrednich dostawców spółki.
Obszar relacji z otoczeniem jest obszarem niezmiernie szerokim. Jego istotnym i najbardziej widocznym elementem będzie nasze społeczne zaangażowanie, czyli działania na rzecz społeczności lokalnych i społeczeństwa, w którym funkcjonujemy. Jest ono spójne z działalnością biznesową i stanowi jej bezcenne uzupełnienie. Angażujemy się w działania:
Niemniej relacje z otoczeniem, społeczeństwem i społecznościami lokalnymi to znacznie więcej, niż tylko zaangażowanie społeczne. Kluczową rolę w kształtowaniu tych relacji odgrywa etyka biznesowa, którą kształtujemy w oparciu o uczciwość, rzetelność i transparentność wynikającą z zapisów Kodeksu Etyki w Biznesie (d. Kodeks Postępowania w Interesach). Zobowiązanie do przestrzegania tego Kodeksu, które obowiązują wszystkich pracowników spółki. Reguluje on kluczowe kwestie związane z uczciwą konkurencją rynkową, przeciwdziałaniem korupcji i łapownictwu, relacji z władzami , ochroną informacji.
Nasze zaangażowanie społeczne jest nierozerwalną częścią naszej filozofii prowadzenia biznesu. Pomaganie ludziom w zachowaniu kontroli nad ilością spożywanych kalorii to tylko jedna strona równania energetycznego. Aby zachować korzystną dla zdrowia wagę, należy spalać kalorie, które się przyjmuje, podejmując aktywność fizyczną. Dlatego z jednej strony dajemy wybór poprzez szeroką ofertę naszych produktów, z drugiej strony pomagamy kształtować świadome wzorce konsumpcji. Współpracujemy z państwowymi agencjami rządowymi, ekspertami ds. sportu i żywienia oraz innymi organizacjami w celu realizacji wieloletnich programów promujących sport i aktywność fizyczną, jak choćby „Trzymaj formę”, „Lider Animator” czy Coca-Cola Cup i imprezy biegowe.
Efektywność działań społecznych mierzona jest w oparciu o metodykę LBG i jej wartość w ubiegłym roku przekroczyła 400 tysięcy EUR, a jej beneficjentami było ponad 850 tys. osób.
Promocja aktywnego, zdrowego trybu życia była również przedmiotem zainicjowanej przez Coca-Cola Poland w kwietniu 2013 roku kampanii. Coca-Cola chce zachęcać Polaków do wprowadzenia większej porcji ruchu w ich codzienne życie nie tylko w postaci regularnego uprawiania sportu, ale również w formie drobnych, codziennych aktywności takich jak np. radosny taniec w domu, wspólne spacery, zabawy z najbliższymi i przyjaciółmi, wspólne malowania ścian, prace w ogrodzie, pełne energii podskakiwanie i wiele innych.
Jednym z głównych elementów wspierających kampanię w Polsce był spot reklamowy zatytułowany „Ruch to radość” podkreślający wartość ruchu w codziennym życiu oraz radość, jaką dają nawet najmniejsze i najbardziej oczywiste przejawy naszej aktywności.
100% (ciągły monitoring całej organizacji)
100%
Wszyscy pracownicy zostali przeszkoleni w zakresie Kodeksu Etyki w Biznesie i Polityki Antykorupcyjnej (niezależnie od wcześniej zrealizowanych szkoleń e-learningowych). Wszyscy przeszkoleni pracownicy otrzymali Kodeks Etyki w Biznesie i Politykę Antykorupcyjną w wersji drukowanej (w języku polskim). Równocześnie szkolenie z Kodeksu Etyki w Biznesie i Polityki Antykorupcyjnej, prowadzone przez bezpośrednich przełożonych, stało się stałym elementem planu wdrożenia wszystkich nowo zatrudnianych pracowników.
W roku 2013 nie odnotowano żadnych incydentów, które mogłyby świadczyć o potencjalnej korupcji. W związku z powyższym nie podejmowano żadnych działań zaradczych.
Coca-Cola HBC Polska prowadzi swoje działania w sposób etyczny i transparentny. W 2013 roku żadna z osób, wykonujących zawodową działalność lobbingową w polskim Sejmie, nie reprezentowała naszej spółki i nie działała bezpośrednio na jej rzecz (http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/page/lobbing).
Coca-Cola HBC Polska odgrywa aktywną rolę w kształtowaniu życia społeczno-gospodarczego w Polsce, poprzez działalność w ramach organizacji takich jak:
Organizacje te są często stroną i uczestnikiem dialogu środowiska biznesowego z administracją różnych szczebli. Zapewniają efektywny i transparentny współudział podmiotów gospodarczych w tworzeniu prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych warunków rozwoju gospodarki, w tym np. sektora żywnościowego. Reprezentują producentów i importerów produktów w opakowaniach, w związku z odpowiedzialnością przedsiębiorców za odzysk i recykling opakowań po produktach wprowadzanych przez nich na rynek czy też inicjują i promują działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
0 zł (nie wspierano działalności politycznej)
0 (nie odnotowano tego typu postępowań)
0 zł (nie nałożono kar)
Konsumenci coraz większą wagę przywiązują dziś do zdrowego stylu życia i dobrego samopoczucia.
Zmiany w stylu życia oraz problem otyłości sprawiają, że ludzie oczekują szerszej oferty produktów niskokalorycznych, jak również dodatkowych korzyści dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Konsumenci oczekują też szerszej informacji o składnikach i wartości odżywczej jedzenia i napojów, które spożywają. Ponadto, rodzice i nauczyciele chcą mieć nadzór nad jadłospisem i stylem życia dzieci znajdujących się pod ich opieką. Spełniamy te oczekiwania na wiele różnych sposobów:
Obok wytycznych wynikających z wdrożonych i potwierdzonych audytami (również prowadzonymi przez niezależne podmioty) systemów zarządzania, kluczową rolę odgrywa kilka polityk:
Wszystkie one są jawne i dostępne na stronie internetowej spółki.
Na wszystkich zakładach produkcyjnych Coca-Cola HBC Polska stosujemy sprawdzone, międzynarodowe systemy zarządzania, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo zdrowotne naszych produktów. Ich codzienne stosowanie przekłada daje gwarancje, że produkt dostarczany na sklepową półkę, jest zawsze tym samym produktem, o tych samych walorach smakowych i parametrach jakościowych. Zewnętrzne systemy oceny stosowane w naszej firmie obejmują następujące certyfikaty
Mamy rygorystyczne procedury kontroli jakości na każdym z etapów procesu produkcyjnego. Nasze zakłady mogą pozyskiwać surowce i składniki wyłącznie od sprawdzonych dostawców. Zarówno składniki, jak i gotowe napoje są badane w laboratoriach kontroli jakości na terenie zakładów. Przeprowadzamy również losowe badania produktu znajdującego się już na rynku, i możemy wycofać napoje ze sprzedaży, jeśli nie spełniają naszych surowych norm jakościowych – nawet, gdy ich spożycie jest w pełni bezpieczne.
Dbałość o jakość i bezpieczeństwo wykracza znacznie poza bramy zakładów produkcyjnych i zaczyna się jeszcze na etapie doboru surowców i ich dostawców, czy nawet na etapie badań i rozwoju, w tym planowania portfela produktów. Proponujemy wyroby, w których wykorzystywane są nowe, nisko kaloryczne substancje słodzące. Obok tradycyjnego cukru, można nabyć produkty słodzone innymi substancjami, w tym w pełni naturalną stewią. Coca-Cola dąży do obniżania zawartości lub eliminowania z produkcji sztucznych barwników, aromatów i konserwantów. Kierując się zasadą ostrożności, nie stosujemy roślin modyfikowanych genetycznie (GMO), ani żadnych składników pochodzących od zwierząt modyfikowanych za pomocą technologii genowej.
W strategii firmy funkcjonuje długoletni program „Fit for the Future – Forma na przyszłość”. Bazujący na cztery priorytetach zdefiniowanych jako filary naszego postępowania w dziedzinie dbałości o zdrowie konsumentów. Te filary to:
Nasza strategia biznesu, której fundamentem jest zdrowie konsumenta, wykracza poza operacyjną działalność biznesową i determinuje nasze programy społecznego zaangażowania. Koncentrują się one na promowaniu aktywnego, zdrowego stylu życia i dobrego samopoczucia konsumentów.
Dobrą miarą, którą można przyjąć, jako obiektywną miarę przypadków w/w niezgodności produktów naszej firmy, może być liczba uzasadnionych reklamacji konsumentów odniesiona do wolumenu sprzedaży, którym w przypadku Coca-Cola HBC Polska będzie milion wyprodukowanych butelek. Warto zauważyć, że po 2010 roku liczbę tę udało się zredukować o blisko 60%.
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Liczba uzasadnionych reklamacji od konsumentów na milion wyprodukowanych butelek |
0,14 |
0,07 |
0,08 |
0,06 |
Od 2007 r. w Coca-Cola HBC Polska obowiązuje konsekwentny system oznaczeń, który przewyższa wymagania stawiane producentom żywności i napojów. Istotą tego systemu jest oznakowanie z dwóch stron opakowania – z przodu i tyłu.
Z przodu umieszczamy podstawową informację o wartości kalorycznej produktu i udziale standardowej porcji napoju w dziennym wskazanym spożyciu przez dorosłego człowieka określanym powszechnie jako GDA (Gulidelines Daily Amount). Z tyłu zamieszczamy wartość kaloryczną, zawartość cukru, tłuszczów, kwasów tłuszczowych nasyconych oraz sodu, czyli tzw. „Wielką Piątkę” danych o produktach spożywczych. Napoje izotoniczne z serii Powerade ION4 oraz napoje energetyczne z serii Burn są opisywane za pomocą „Wielkiej Ósemki”. Do pięciu wymienionych składników dochodzą dane o ilości węglowodanów, białka oraz błonnika. Znakowanie GDA nie dotyczy tylko naszych wód, gdzie nie mają uzasadnienia.
Najczęściej podajemy informację, ile określonych składników zawiera porcja napoju, zwykle 250 ml (pełna szklanka). Jeśli opakowanie ma 330 ml lub 200 ml, to samo w sobie stanowi porcję i podane na etykietach wartości odnoszą się do całego takiego opakowania.
Stosujemy też wyraźne rozróżnienie graficzne, pozwalające konsumentowi łatwo odróżnić napoje od soków.
Przykładamy ogromną wagę do rzetelnego informowania konsumentów na temat naszych produktów.
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Liczba pism kierowanych przez instytucje zewnętrzne, kwestionujące znakowanie |
4 |
4 |
2 |
3 |
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Syntetyczny wskaźnik satysfakcji – centrale |
||||
Coca-Cola HBC Polska |
96 |
79 |
80 |
67 |
Inni gracze |
74 |
51 |
37 |
43 |
Syntetyczny wskaźnik satysfakcji – punkty sprzedaży |
||||
Coca-Cola HBC Polska |
55 |
65 |
63 |
63 |
Inni gracze |
54 |
60 |
58 |
62 |
Poczynając od raportu za rok 2012 zmodyfikowany został sposób prezentowania wyników monitoringu satysfakcji. Składa się na niego szereg bardzo szczegółowych pytań, dotyczących wielu wymiarów relacji pomiędzy Coca-Cola HBC Polska a klientami (punkty sprzedaży). Prezentowane wartości są wypadkową ocen pozytywnych („good”) i bardzo pozytywnych („excellent”) dla szeregu wskaźników. W badaniu biorą udział zarówno same punkty sprzedaży, jak i centrale sieci sprzedaży, z którymi współpracujemy. Rezultaty kompleksowych badań agregowane są do syntetycznych wskaźników, które prezentowane są w tabeli powyżej.
Ponieważ wartości trudno byłoby zinterpretować, nie mogąc ich odnieść do innych wartości, dla porównania zaprezentowano również analogiczne wyniki dla całej branży, rozumianej szeroko (tj. z uwzględnieniem nie tylko napojów bezalkoholowych, ale również ze względu na wiele podobieństw w modelu biznesowym, przemysłu browarniczego). Dopiero takie porównanie pozwala zrozumieć, jak dużą wagę przywiązuje Coca-Cola HBC Polska do relacji z klientami. Aspekt ten, mimo nieco słabszych wyników odnotowanych w 2013 roku w przypadku central sieci handlowych, zdecydowanie wyróżnia spółkę, a tym samym stanowi o jej przewadze konkurencyjnej.
Siedem lat temu podpisaliśmy dokument „EU Pledge” (www.eu-pledge.eu),który zobowiązuje największych producentów żywności i napojów do wyeliminowania reklam skierowanych do dzieci.
Cztery lata temu zobowiązaliśmy się dobrowolnie przestrzegać reguł Kodeksu Etyki Reklamy Żywności Skierowanej do Dzieci opracowanego przez Polską Federację Producentów Żywności Związek Pracodawców(http://www.pfpz.pl/nowosci/?id_news=999).
Spełniamy także dobrowolne zobowiązania UNESDA (www.unesda.org) – Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Napojów w zakresie marketingu i sprzedaży napojów, w tym dodatkowe zobowiązania dotyczące napojów energetyzujących, obligując do ich przestrzegania i promowania dystrybutorów naszych produktów.
Nie stwierdzono tego typu przypadków w Coca-Cola HBC Polska w 2012 roku, ani w latach wcześniejszych.
|
2010 |
2011 |
2012 |
liczba przypadków niezgodności |
0 |
0 |
0 |